Helmikuun lopussa Espanjan Barcelonassa pidetty nelipäiväinen Mobile World Congress –messutapahtuma keräsi kaikkien aikojen ennätysyleisön, 72 000 kävijää. Myös muita ennätyksiä rikottiin: näytteilleasettajia oli 1700, vieraita saapui yli 200 maasta, toimitusjohtajia oli 4300.Vertailukohdaksi voi ottaa vaikkapa Suomen suurimman teollisuuden messutapahtuman, Tampereen Alihankintamessut, joka keräsi viime vuonna 890 näytteilleasettajaa ja hieman alle 16 000 messuvierasta.
Mobile Word Congress on tarkoitettu operaattoreille, ohjelmistoyrityksille, laitevalmistajille ja sellaisille teollisuusyrityksille, joiden tuotteisiin langaton tiedonsiirto liittyy olennaisesti. Erityisesti näiden joukko kasvaa kaiken aikaa. – Puhelimen asema perinteisenä mobiililaitteena vähenee, arvioi messuille osallistunut
Lewel Group Oy:n hallituksen puheenjohtaja
Kari Auranaho. – Operaattorit ja laitevalmistajat pyrkivät tuomaan markkinoille yhä enemmän tuotteita, joilla voidaan lisätä verkkoliikennettä perinteisen puheluliikenteen lisäksi. Esimerkiksi erilaiset M2M- ja Healthcare-sovellukset olivat näkyvästi esillä messuilla, Auranaho sanoo.
Mutta myös puhelimia tarvitaan ja niiden kehitystyö jatkuu kiivaana. Barcelonan messuilla olivat näyttävästi esillä kaikki maailman johtavat matkapuhelinvalmistajat. Koska tuotteet ovat laitteina samankaltaistuneet, täytyy messuilla satsata rajusti, jos haluaa erottua. – Täällä Suomessa Nokia riepotellaan julkisuudessa kuin vanhaa kynnysmattoa, Kari Auranaho huokaa. – Täytyy muistaa että Nokia on edelleen maailman toiseksi suurin matkapuhelinvalmistaja, ja se kyllä näkyi messuilla. Nokian osasto oli yksi messujen komeimmista.
Kiinalaisten vahva asema mobiilimaailmassa ei enää ole uutinen, mutta on mielenkiintoista nähdä, kuinka nopeasti kiinalaisyritykset länsimaalaistuvat esimerkiksi vahvan rekrytoinnin kautta. Kiinaan värvätään väkeä Euroopasta, ja kiinalaisyritysten messuesittelijöistä valtaosa on taustaltaan muita kuin kiinalaisia. Yritykset tekevät yhä enemmän tuotekehitystä myös Kiinan ulkopuolella. – Yhteistyö kiinalaisyritysten kanssa sekä läsnäolo Kiinan markkinoilla on nykyään välttämätöntä, jos haluaa menestyä globaaleilla mobiilimarkkinoilla, Kari Auranaho muistuttaa. Mitä sitten messuilta jäi käteen Lewel Groupille? – Uutta näkemystä ja ymmärrystä siitä, mihin suuntaan markkinat ovat kehittymässä, Kari Auranaho sanoo. – Barcelonassa ei puhuttu lamasta. Lewel Groupin kannalta merkittäviä konkreettisia asioita olivat ainakin mielenkiintoiset keskustelut ja kontaktit sekä uusien vientinäkymien aukeaminen. BusinessOulun avulla löysimme myös erään potentiaalisen asiakaskontaktin, johon olisi ollut mahdoton törmätä ilman näitä messuja. Keskustelu jatkuu, Auranaho summaa tyytyväisenä.
Lue lisää Mobile World Congressista.
Aiheeseen liittyy myös Business Oulu.
Julkaistu 4.3.2013