Muutama vuosi sitten kuultiin vinoiluja, että Suomi ei elä digitalisoitumisen murroksessa, vaan horroksessa. Nyt nuo puheet voidaan unohtaa – Suomessa tehdään maailmanluokan digitaalisia ratkaisuja esimerkiksi kaupankäynnissä. Keskeinen oivallus on, että digitalisoituminen ei tarkoita pelkästään verkkokauppaa. Sen avulla voidaan vahvistaa vaikkapa tavaratalokauppaa, joka on kahden viime vuoden aikana menettänyt muuta vähittäiskauppaa enemmän myynnistään verkkokaupalle. Kehityksen huolestuttava piirre suomalaisen kaupan kannalta on se, että verkkomyynnistä kaappaavat leijonanosan ulkomaiset toimijat.
Digitaalisiin markkinointikanaviin ja kohdemarkkinointiin erikoistunut
Fonella Oy on kehittänyt vuodesta 2006 lähtien ratkaisuja, joiden tarkoitus on auttaa sen asiakkaita luomaan uusia liiketoimintamalleja ja kehittämään ennen kaikkea asiakkaan digitaalisia ”in-store” palveluita. Fonellan Spottio – digitaalinen ostokokemus on käynyt läpi pilottivaiheen, ja kansainvälinen päänavaus häämöttää. Spottion kehityskumppanina toimineen
Codemate Oy:n rooli korkealentoisen vision ideoinnissa ja toteutuksessa on ollut merkittävä.
”Kumppanin valinta oli tärkeä päätös”, kertoo Fonellan toimitusjohtaja
Ville Kolehmainen. ”Konseptista tuotteeksi on pitkä matka, ja Codematen näkemys visiomme konkretisoinnissa auttoi meitä vahvasti eteenpäin.”
Fonellan kumppanuudesta vastaava Codematen toimitusjohtaja
Toni Piirainen kuvaa yhteistyötä erittäin mielenkiintoiseksi ja haastavaksi. ”Kaupan alan digitalisoituminen koskettaa meitä kaikkia, ja siihen liittyvien ratkaisujen pohtiminen on erittäin palkitsevaa. Fonellan vahva näkemys ja meidän tekninen asiantuntemuksemme ovat kohdanneet hienosti. Olemme yhdessä ponnistaneet valmiiksi tuotteen, joka on kypsä globaaliin levitykseen”, Piirainen kertoo.
Spottion kehityksen kumppaniverkostoon ovat kuuluneet myös Pohjolan Mylly, Tokmanni Oy ja VTT. Lisäksi Hewlett-Packard on ollut vahvassa roolissa Spottion hyödyntämien pilvipalveluiden käyttöönotossa. HP on Fonellan globaali yhteistyökumppani, joka tukee Spottion levittämistä kansainvälisille markkinoille. Toni Piirainen paljastaa, että Spottion vahvimmat panostukset myyntiin tehdään tällä hetkellä Pohjois- ja Etelä-Amerikassa. ”Tämä avaa myös Codematelle mahdollisuuksia uusiin avauksiin ja asiakkuuksiin”, Piirainen arvioi.
Julkaistu 4.8.2014