antti

 



OAK hakee lupaa isommille rekoille

oak greendouble rekka

Suomen teillä nähdään jo tänä vuonna koko joukko uusia rekkoja, joissa on kuormaa yli 50 % enemmän kuin nykyisissä yhdistelmissä. OAK:n toimitusjohtaja Jaana Kokko uskoo, että uusi kalusto tuo kaivattua tehoa rahtiliikenteeseen. ”Suurempi kuljetuskapasiteetti vähentää kalustoa maanteillä ja auttaa optimoimaan kuljetuksia tehokkaammiksi. Se näkyy myös pienempinä päästöinä”, Kokko sanoo. OAK, Scania ja NTM aloittivat viime vuonna yhteisprojektin, jonka tarkoituksena on kehittää OAK:lle ympäristöystävällinen, erikoispitkä Green Double -yhdistelmä.
”Suunnitelmamme on hyödyntää Etelä-Suomi–Oulu-rahtiliikennettämme molempiin suuntiin. Yhdistelmämme monipuolisuus avaa uusia mahdollisuuksia erilaisille kuljetuksille. Pohjoiseen ajamme elintarvikkeita ja etelään massatavaraa, jonka kuljetuksissa suurempi kantavuus on merkittävää. Green Doublen perävaunumme olemme mitoittaneet niin, että saamme kyytiin kerralla kahden 40 jalan merikontin kuorman – tai 66 eurolavapaikkaa”, Kokko kiittelee suunnittelua.
Yhdistelmälle on haettu helmikuussa Trafilta kaksi poikkeuslupaa liikennöintiin Oulu–Etelä-Suomi-välillä. OAK:ssa yhdistelmällä haetaan kustannustehokkuutta suurempien lastien ja pienempien polttoainekulujen ja päästöjen myötä.
”Green Double -yhdistelmämme ovat paitsi asiakkaidemme myös muiden autoilijoiden ja ympäristön etu. Suunnittelussa olemme huomioineet, että ajoneuvon teho, hallittavuus ja turvallisuus perustuvat lakiin ajoneuvojen käytöstä tiellä. Turvallisuutta lisäävät itseohjautuvat akselit takana, optimoidut akselivälit ja nastarenkaat talvella. Turvaseikkojen lisäksi on mukava muistaa, että ajossa olevien rekkojen määrä vähenee. Trafilta odottelemme päätöksiä toukokuussa – toivottavasti myönteisiä”, OAK:n Kokko sanoo.
OAK:n Green Double -yhdistelmä koostuu Scanian R730 -puoliperävaununvetäjästä ja kahdesta NTM:n valmistamasta FRC-luokitellusta välitasoilla ja sivuovilla varustetusta puoliperävaunusta. Pituutta yhdistelmällä on 32 metriä. Sen suurin sallittu massa on 88 tonnia, joten kantavuutta saadaan jopa 53 % enemmän kuin perinteisillä yhdistelmillä. Kuormatilojen ympäristöystävälliset, hiilidioksidilla toimivat CryoTech CT-15 -kylmäkoneet ovat Suomen ensimmäiset runkoliikenteessä. Yhdistelmät merkitään pitkä kuljetus -merkinnöin.

Tutkimus tulossa

Mikäli Trafin päätös lupahakemukselle on myönteinen, OAK teettää tutkimuksen Green Double -yhdistelmien kannattavuudesta ja toimivuudesta suomalaisessa liikenteessä. 

”Autoihin on suunniteltu tiedonkeruujärjestelmät, jotka tallentavat niin paikkatiedot, ajetut kilometrit kuin kulutuksenkin. Saamme myös arvokasta tietoa ajokäyttäytymisestä erilaisissa tilanteissa. Tiedot analysoimme yhdessä Scanian ja NTM:n kanssa.”

Lisätietoja Green Double -rekoista.

Julkaistu 24.3.2015