Savonlinja asetti kovan digitavoitteen Savonlinja teki tarkkaa strategiatyötä ja päätyi ratkaisuun, joka ei heti kuulosta kovin yllättävältä: panostetaan parempaan palveluun. Mutta miten? Olisiko vastaus digitalisaatiossa? Tänä päivänä moni liiketoiminta kehittyy ja löytää uusia konsepteja, kun mobiilipalvelu saadaan kuntoon. Jos tuotteen löytäminen ja ostaminen saadaan tehtyä riittävän helpoksi, kauppa käy. Tyhjä pöytä ja suunnittelija ”Alusta alkaen asiakkaan palvelukokemuksen parantaminen ja sujuvoittaminen ovat olleet tekemisen keskiössä. Aloitimme sillä, että opimme tuntemaan asiakkaat; pikavuoromatkustajat sekä Savonlinjan työntekijät”, kertoo Maaret Posti. ”Tavoitteena oli tarjota bussimatkustajille palvelu, joka ratkaisee käyttäjän haasteita sekä antaa etuja, joita ei muualta saa. Palveluiden monipuolistumisen ansiosta myös liiketoiminta muuttuu laaja-alaisemmaksi. Kasvun toinen puoli ovat kustannussäästöt, joita saavutetaan toimintatapoja uudistamalla. Tässä Savonlinjan työntekijöille tekemämme digityökalut ovat merkittävässä roolissa”, Posti painottaa. Kimmo Hartikainen vahvistaa tämän. ”Olimme itse tutkineet asiaa sen verran, että yhdeltäkään suomalaiselta toimijalta ei löytynyt kunnollista mobiilisovellusta. Ei yhdeltäkään. Se tuntui suoraan sanottuna hiukan oudolta, koska esimerkiksi nuoret käyttävät kännyköitään jatkuvasti ja kaikkeen mahdolliseen. Sillä hoidetaan kaikki”, Hartikainen pohtii. Bitfactorista on kasvanut kokonaisratkaisujen toimittaja Bitfactorin kannalta kyseessä on todellinen aluevaltaus. ”Ja läpimurto”, sanoo Mikko Levonmaa. ”Olemme ensimmäistä kertaa näyttäneet osaamisemme koko kentän konseptoinnista ja palvelumuotoilusta lähtien toteutukseen asti. Toteutuksessa tarvittiin sekä syvällistä taustajärjestelmäosaamista että notkeaa mobiilisovellusten kehityskykyä.” Maaret Posti muistuttaa, että myös data-analyysi oli projektissa tärkeässä roolissa. ”Me olemme nähneet, että tämän osaamisen tarve kasvaa kaiken aikaa. Dataa on käytössä lähes rajattomasti eri lähteistä. Liiketoiminnan ja palveluiden kehittämisen kannalta täytyy olla kykyä ja näkemystä osata kysyä oikeita kysymyksiä, joihin datan avulla haetaan vastauksia. Tässä mielessä palvelumuotoilu ja data-analyysi kulkevat käsi kädessä. Tietomassa täytyy osata valjastaa oikeaan käyttöön.” Hyvä käyttäjäkokemus, parempi mieli Palvelumuotoilu on termi, johon törmää nykyään usein. ”Itse puhun mieluummin datan tukemasta muotoilusta. Tiedon hyödyntäminen on viime vuosina kehittynyt harppauksin ja siitä on muotoilulle erityistä hyötyä. Suunnittelu perustuu tietoon, ja sitä myös arvioidaan aidolla käyttäjädatalla. Analyysin keinoin tutkimme ja ymmärrämme, milloin käyttäjä todella saa sen mitä haluaa; loistavan käytettävyyden ja bonuksena hyvää mieltä”, kertoo Maaret Posti. Julkaistu 3.11.2017
Perinteiset yhtiöt pohtivat asemaansa uudessa tilanteessa. Hintakilpailu syö katteet ja pahimmassa tapauksessa rampauttaa koko toimialan. Mikä neuvoksi
Tässä vaiheessa apuun pyydettiin oululainen Bitfactor. Yritys löytyi – internetistä. Savonlinjan järjestelmäpäällikkö Kimmo Hartikainen teki nettihakuja ja tutki ohjelmistoyritysten verkkosivuja. Jokin Bitfactorin viestissä vakuutti, ja Hartikainen soitti teknologiajohtaja Mikko Levonmaalle. Keskustelu johti toiseen, ja sitten projektiin tarttui Lead designer Maaret Posti.
Linjalla löi heti läpi
Linjalla-sovellus julkaistiin toukokuun puolivälissä. Tätä juttua tehdessä sovellus on ladattu jo yli 10 000 kertaa, ja sitä käytetään vilkkaasti. ”Palaute on ollut kautta linjan erinomaista”, sanoo Kimmo Hartikainen.
Linjalla ei ole vain matkustajan työkalu, vaan siinä on oma käyttöliittymä myös kuljettajalle. ”Kuljettajan työkalu avaa huikeita mahdollisuuksia melkein mihin vaan”, Hartikainen iloitsee. ”Kun sovelluksessa on tieto joka matkustajasta ja kuljettaja näkee, miltä pysäkiltä kukakin nousee kyytiin, niin jokainen ymmärtää miten paljon se helpottaa kuljettajan työtä.”
Tällä viikolla Linjalla-sovellukseen tuli päivitys, joka tuo siihen mukaan elämysmatkailun. Tämä tarkoittaa, että sovelluksella voi ostaa samalla sekä matkan että tapahtumalipun esimerkiksi jääkiekko-otteluun tai konserttiin.