antti

 



Netoxin uusi johtaja tulee lähelle

Oululaisen Netoxin aulassa raikaa hersyvä nauru. Pörssiyhtiö Bittumilta Netoxille siirtynyt Tuulia Nissinen nauttii silminnähden olostaan uudessa työpaikassaan. ”Olin Bittiumin palveluksessa 13 vuotta, viimeiset vuodet tietohallintojohtajana. Upeita vuosia, mutta nyt oli aika siirtyä eteenpäin”, Nissinen sanoo. ”Haluan nähdä, miltä maailma näyttää pöydän toiselta puolelta.” Toisella puolella Nissinen tarkoittaa, että Bittiumilla hän ehti tottua ostamaan IT-palveluita. Nyt hän pohtii, kuinka niitä tulisi myydä. ”Tai en haluaisi edes puhua myymisestä, koska kyseessä on kokonaisvaltainen asiakasymmärrys ja siitä muotoilun keinoin syntyvä oikeanlainen palvelu”, Tuulia Nissinen pohtii. ”Isojen etäulkoistusten aika on ohi. Olemme siirtyneet takaisin lähipalvelun aikaan, ja siihen että asiakasta kuunnellaan ja ymmärretään.”

Tietoturva on muuttanut pelin

”Kaksikymmentä vuotta sitten kysymys tietoturvasta oli lähes sivuseikka. Nyt se on kaiken keskiössä”, Nissinen painottaa. ”Tämä ei ole enää kenellekään uutinen, mutta sanon sen silti: data on meidän aikamme uraania. Tavattoman arvokasta, ja vaatii erittäin huolellista käsittelyä. Kyberuhkien torjunta on onneksi asia, johon Netoxilta löytyy maailmanluokan osaamista.”

Muuntautumiskykyä ja yksilöllistä palvelua

”Intiassa toimiva help desk – me kaikki tiedämme, miten siinä kävi. Asiakkaat tarvitsevat aivan jotain muuta. Näytön alareunassa voi olla Pirkko, joka chättää Oulun murteella ja selvittää ongelman. Ja tulee tarpeen vaatiessa käymään, jos pulma ei muuten ratkea”, Nissinen kuvaa ja hyrähtää taas nauruun. ”Minä haluan rakentaa Netoxin palveluista sellaisen kokonaisuuden, että asiakaskokemuksessa ei ole yhtään heikkoa kohtaa. Koska tässä pätee sama kuin monessa muussa: heikoin lenkki määrittää koko ketjun kantokyvyn.”

Ei myyntiä, vaan kuuntelua

”Hyvä myyjä ei koskaan saa johdatella keskustelua siihen suuntaan, että pääsee myymään sitä uusinta juttuaan, josta saa kovimmat provikat. Ei, ei ja ei. Hänen ainoa tehtävänsä on selvittää, mitä asiakas tarvitsee, mitä hän haluaa ostaa ja mistä hänelle on oikeasti arvoa. Myyjän tärkein taito on osata esittää oikeita kysymyksiä”, muistuttaa Tuulia Nissinen ja kiittää haastattelusta.

Julkaistu 8.11.2018

Kuva: Netox