Digitaalisen liiketoiminnan ratkaisuja kehittävä Nitor jatkaa kasvu-uralla. Tilikausi 2013 oli kaikilla luvuilla kuvattuna menestyksekäs. Liikevaihto kasvoi 7,78 miljoonaan euroon, nousua edellisvuoteen oli 16%. Liiketulos oli erinomainen 2,16 miljoonaa euroa, joka on 28% liikevaihdosta. TiVi-lehden analyysissä talouden tunnuslukuja yhdistelevä TE¬-luku oli paras mahdollinen, täysi 10. Valinta 250 suurimman IT-yrityksen joukosta vuoden TiVi-yritykseksi ei kuitenkaan perustu pelkkiin lukuihin.”Olemme tehneet oikeita ratkaisuja”, arvioi Nitorin toimitusjohtaja
Matti Vilmi valintaa. ”Pidämme asiakastyytyväisyyttä äärimmäisen tärkeänä, ja meillä on tilastoitua tietoa että olemme onnistuneet siinä.” Vilmin mukaan kyse ei ole pelkästään teknisistä ratkaisuista, vaan asiakkaan ongelmien ymmärtämisestä ja niiden tehokkaasta ratkaisemisesta. ”Ketteryys ei ole meille pelkkä sana. Sen syvällinen ymmärtäminen ja metodin toteutus, sekä asiakkaan kouluttaminen ketteriin menetelmiin antavat meille kriittisen kilpailuedun”, Vilmi arvioi.
Palveluiden digitalisointi on ollut käynnissä jo kauemmin pankki- ja teletoimialoilla. Media- ja mainosaloilla se on tuoreempi ilmiö, ja juuri media-alalla Nitor on vahvistanut asemaansa viimeisen vuoden aikana. Teollisuuden digitaalinen murros on käynnistymässä, ja tässä kehityksessä suomalaisyritysten on oltava hereillä. ”Suomella ei ole varaa jäädä kehityksestä jälkeen”, sanoo Matti Vilmi. ”Kaupan alalla emme ole olleet riittävän nopeita, ulkomaiset verkkokaupat ovat lähes vallanneet markkinat. Nyt käynnissä olevassa murroksessa Nitorin on oltava enemmän kuin ohjelmistotalo. Vastuullamme on asiakkaan opastaminen myllerryksen läpi ja selviäminen siitä voittajana.”
Kuluvana vuonna Nitorin liikevaihdon arvioidaan kasvavan edelleen. Kasvua odotetaan eri toimialoilta. Digitaalisten ratkaisujen kehittämisen lisäksi ketterien menetelmien koulutusta kysytään kaiken aikaa enemmän. ”Kokonaisuutena voi sanoa, että kasvamme kaikilla sektoreilla. Tyytyväiset asiakkaat takaavat kasvumme”, Matti Vilmi sanoo.
”Haastavasta vuodesta huolimatta voitimme vuoden kuluessa useita uusia asiakkuuksia ja asemamme markkinoilla on selvästi vahvempi kuin vuosi sitten. Kiitos tästä kuuluu koko Nitorin henkilöstölle. Myös taloudellinen asemamme on vahvistunut entisestään ja se parantaa mahdollisuuksiamme investoida palveluidemme kehittämiseen myös jatkossa.”, jatkaa Nitorin operatiivinen johtaja
Olli Auvinen.
Lue myös: Nitorin rooli suurten mediatalojen kumppanina vahvistuu. Sanoma, Yle ja MTV
luottavat Nitorin osaamiseen.
Julkaistu 13.6.2014